Tandsprickning

Trots 3:e barnet hinner jag glömma hur saker och ting går till. Nu är mini 9 månader. Både lillan och lillasyster har fått sin första tand någonstans mellan 8-9 månader därför har jag väntat mig att även mini kommer få sin första tand då. Men hon har dragit ut på det. Tills i förrgår då magen totalt havererade för lilla pyret. Jag var då rätt snabb på att googla diarré och tandsprickning. Men läste mig till att det tydligen inte alls hade med varandra att göra. Detta från betrodda vårdsidor. Forumen sa raka motsatsen. Jag vill minnas att mina andra två blev dåliga i magen i samband med tandsprickning och det höll älskling med om. Hon har förutom dålig mage varit relativt grinig, tuggat frenetiskt på allt (det har hon förvisso gjort länge), dreglat mängder (också gjort länge) och haft ovanligt dålig aptit. Det är i princip bara välling som går ner och inte alls lika mycket som tidigare.
 
Men då spydde hon upp morgongröten igår efter 6 skedar. Hoppsan tänkte jag. Bara det inte är magsjuka. Torkade upp kletet och gav en flaska välling istället. Den fick hon behålla. Då ringde jag bvc. Jag tycket väldigt mycket om vår bvc sköterska. Vi har haft samma till alla barn. Hon höll med mig och sa att diraré i samband med tandsprickning inte var ovanligt.
 
Det är omöjligt att titta i munnen på mini. Känna går ju inte heller förrän tanden kommit upp lite. Så jag har fortsatt trott att det nog är första tanden som är påväg iallafall. Jag har även förbannat det faktum att vi inte har en tvättmaskin i lägenheten. Vi är för många hushåll som dela på tvättstugan, för att kunna tvätta i närhet så ofta som vi behöver när det går i snitt 3 ombyten per dag för mini.
 
Imorse kände jag äntligen en liten, liten bit av tanden. Så, konstaterat, diarré och tandsprickning hör visst ihop!
 
Energin börjar komma tillbaka. Alla sjukdomar och överdrivet tidiga mornar utan chans att sova på dagen har tagit ut sin rätt. Solen och någorlunda värme balanserar ut det lite. Ljusare mornar och ljusare kvällar hjälper en trött själ. Barnen har varit friskare och jag gladare. Känns riktigt bra. Nu vill jag bara att all snö ska smälta bort och gradtalen ska öka med drygt 10 grader så man inte behöver klä sig till tänderna. Så barnen slipper kläder för både vinter och vår. Och jag kan damma av skinnjackan och Fred Perry skorna (mina fötter klarar inte av Converse till mitt stora förtret).
 
 

Kommentarer
Postat av: Anonym

Du tat så fina kort Lotta!! Så har du ju såå fina modeller oxå😘/ Jenny

2016-03-30 @ 15:19:52

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0