Supergod lax

Den här månaden har verkligen bara flugit förbi. Jag vet inte om det beror på att vi blivit duktigare på att faktiskt göra saker nu när det är lite behagligare att vistas utomhus (mot för vinterklimat) eller om det beror på att lillan blivit lite mer aktiv och därav äter upp all tid. Det är bara några dagar kvar till midsommar och ändå känns det knappt som om sommaren börjat. Märklig känsla.

Idag var det egentligen tänkt att vi skulle till A på mamma fika. Men vi valde att stanna hemma. Lillan har fått hosta. Det är inte så allvarligt, men det kändes inte rätt att komma dit med henne eftersom jag inte vet om det smittar. Istället tog hela familjen en promenad ner på stan. Bara för att jag laddat för regn med regnskydd till vagnen, paraply och regnjacka föll det inte en droppe. Jag kan lova att hade jag lämnat allt detta hemma hade himlen öppnat sig när vi kommit halvvägs och inte slutat förrän vi klivit in genom dörren hemma igen.

Till lunch bjöd jag på en lyxig hemma tillverkad rödspätta med rotmos. Det tyckte lillan smakade skit och spottade ut allt som vi lyckades truga in. Det hela slutade med att vi öppnade en burkmat istället. Så nu har jag bytt taktik för att försöka få fröken att äta min mat. Sakta men säkert kommer jag blanda i mer och mer potatis i burkmaten. Så hon accepterar smaken. Sen borde det inte vara några problem. Det är vad jag försöker intala mig i alla fall.

Jag bara måste visa denna bild jag tog på mina fina balkongblommor just efter regnet idag. Helt underbar :)


 

Jag hade tinat lax som tänkt middagsmat. Ingen större plan med det. För någon dag sedan såg jag ett reklamklipp från philadelphiaost (tror jag, annars måste jag ha drömt det). Om hur bra deras färskost var. Att den gick alldeles utmärkt att använda i matlagning. Så tänkte jag, vi ger det ett försök. Om inte annat var det snabb och smidig rätt att laga. Det tycker jag är praktiskt även om jag än så länge har möjlighet att göra lite mer avancerade recept även på vardagar. Vilket förvisso inte händer allt för ofta.

 

Jag tog mina 4 tinade laxfileér och bredde på ett tjockt lager philadephiaost vitlök och örter. Sen la jag dom i en oljad form, körde in termometern och satte ugnen på 200 grader.

När dom nått närmare 70 grader. Hällde jag över grädde blandat med det som blev över av philadephiaosten och lät det vara kvar i ugnen ca 5 minuter till.

Till detta hade vi pressad potatis och en väldigt enkel sallad.

Det tog inte mer än 20 minuter att tillaga och det blev väldigt gott. Enklare kan det inte bli. Jag kommer definitivt göra det fler gånger. Än en gång kan jag starkt rekommendera en ugnstermometer. Jag har inte misslyckats med något i ugnen sedan jag började använda den.

Hade jag varit lite bättre bloggerska hade jag fotat den goda maten. Det gjorde jag inte. Men om ni provar receptet själva får ni ju se :D

 

Lillan sitter inte still längre. Just nu håller jag tummar och tår för att hon inte kommer på hur man kryper tills efter våran bilsemester. Hon har förvisso aldrig visat tecken på att hon tänker börja krypa inom någon snar framtid. Men det bådar inte gott att hon lyckas förflytta sig - om än mycket lite.

Imorse placerade jag henne på mattan som vanligt. Pilen visar var hon satt när jag gick ut ur rummet. Detta är vad jag fann när jag kom tillbaka.

 

Det handlar om väldigt små sträckor

 

Viker hon benet når hon längre, det började hon med igår

 

Tack och lov slutar det alltid med magplask, än så länge

 

 

Eftersom älskling skaffat ett telia abonnemang tillsammans med nya telefonen har vi numera Spotify premium. Jag har ju bojkottat deras plötsliga kostnad och därför inte använt tjänsten sen den infördes. Nu har vi Spotify premium gratis i 6 månader. Det känns som rena lyxen. Jag kan tom lyssna i mobilen om jag vill. Det är en månads uppsägningstid innan dessa 6 månader är slut. För att säga upp premium och inte behöva betala hundringen det kostar att ha per månad. Jag misstänker starkt att detta kommer falla i glömska och vi i slutändan blir tvugna att betala.

Ett dilemma jag får bita i lite senare. Just nu tänker jag bara njuta av lyxen med Spotify UTAN reklam.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0