Egen barnmat

Idag kom barnbidraget. En skänk från ovan för alla fattiga småbarnsföräldrar. Efter en promenad till ica under lillans förmiddags nap halverades det. Passaten behöver tankas, efter det är gjort är det nog inte så mycket kvar alls. Tur lönen kommer lite tidigare än vanligt. Jag har nämligen spanat in ett par solbrillor jag bara måste ha.

Här har det inte hänt mycket idag. Vi har som mest haft besök av syrran och lilla R. Vädret är en stor bidragande faktor. Faktiskt rätt skönt. Att bara sitta inne och inte göra något. Det behövs ibland. För att man ska orka dom dagar det blir lite mycket.

Samtidigt som jag gjorde middag till mig själv (fiskpinnar och potatis - det blir inte mer avancerat än så när jag bara lagar åt mig själv) roade jag mig med att laga lite mat till lillan med. Rödspätta kokat med purjo, morot och ärtor, till det pressad potatis, morot och palsternacka blandat med smör. Hon fick provsmaka allt. Rödspättan var god, det var inte rotmosen. Så det ska bli spännande och se om det går ner alls imorgon. Då hon ska få sin första hemlagade portion. Sist jag vågade mig på att laga hemlagat var när hon just börjat med smakportionerna. Då ratade hon det fullständigt. Min plan med detta är att få henne att börja äta våran mat. Alla som någonsin köpt en barnmatsburk till sitt barn vet att det är tokdyrt att föda upp en unge på dom. Jag kommer nog ända ge henne båda delarna. Så det skulle underlätta om fröken ville äta min mat.

Än så länge är jag mycket nöjd över mina pelargoner. Dom blommar för fullt och nästan varje dag dyker det upp en ny liten blomma. Dom har inget emot att torka lite. Än så länge har jag vattnat dom en gång sen dom sattes på plats. Det tycker jag är mycket bekvämt. Det bästa är nog att dom håller sig fina i ur och skur. Förra året valde jag att plantera stjärnögon. Just för att det skulle vara en lättskött växt för en nybörjare som mig. Det var ingen som nämnde att dom drar ihop sig och ser rent bedrövliga ut så fort det blir lite sämre väder. Att dom bara kikar fram när solen värmer. Att dom är riktigt törstiga hade ingen heller nämnt. Ingen blomma jag kommer köpa igen i alla fall.



För att kompensera alla långa inlägg som blivit på slutet tänkte jag inte vara så långdragen idag. Mest för att jag inte har något mer på hjärtat. Ska lägga upp en liten videosnutt. Men det får bli i ett eget inlägg.

Avslutar med en bild på lillan från dagens lunch bord.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0