Surkärring?

Är det bara jag som håller på att reta ihjäl mig på alla förbannade vägbyggen överallt? Varför, varför, varför kan dom inte göra klart på ett ställe innan dom börjar på ett nytt. Det skulle faktiskt vara så mycket bekvämare för alla oss billister. Vi slipper dessutom köra sönder däck som är köpta för surt förvärvade pengar. Jag tror vägverket håller en personlig vendetta mot just mig. Dom lyckas riva upp vägar jag gärna kör på titt som tätt. Nu får jag välja alternativa vägar i den utsträckning det går. Vilket i sig också är förbannat irriterande. Alternativt beror det på att dom rivit upp vägar i hela stan vilket gör det i stort sett omöjligt för någon att undvika det helt. Skärpning! Detta kanske skulle vara ett berikande jobb för arga snickaren (om han någonsin funderat på att byta karriär vill säga). Han skulle nog kunna lära dom som planerar allt lite hyfs.

Idag känner jag att jag vill ta upp diskussionen om tvättstugan i detta hus igen. Just för att jag håller på att tvätta denna kväll. Inte för att någon lämnat kvar kläder i torkskåp och tumlare eller inkräktat på min tvättid. Det blev en markant skillnad efter jag lämnat en mycket irriterad lapp tillsammans med en hög kläder plockat direkt från tumlaren. Jag som tycker det är sjukt äckligt att gräva i andras kläder dessutom. Det spelar ingen större roll att dom är tvättade och rena. Skitiga skulle jag aldrig ens peta i med tång. Efter lappen har det inte hänt igen. Vilket gör att jag direkt ställer frågan - har jag alltid lyckats tvätta efter denna familj innan? Vilket som är jag tacksam för att jag numera slipper bli förbannad varenda gång vi ska tvätta. För det blir väldans tröttsamt i längden.
Det jag idag vill gnälla på. Med risk för surkärring stämpel.
Hur många brukar städa efter sig när dom tvättat i en gemensam tvättstuga? Ärligt.
Här tror jag faktiskt ingen gör det. Eventuellt lomhörda surtanten ovanför oss. Men INGEN annan. Jag brukar iaf sopa efter mig. Jag tvättar i regel en gång i veckan och det är ta mig fan lika dammigt varenda gång. Ska det vara så svårt att fatta sopen och dra den en sväng över golvet. Det tar inte mer än max 5 minuter. Det kan jag garantera. Bara för att det är ett gemensamt utrymme betyder inte det att man kan skita i att städa. För allas trevnad, lämnar man inte tvättstugan i det skick man förväntar sig finna den i då man ska tvätta själv? Jag gör det. Alla andra verkar vilja tvätta med intorkat gammalt tvättmedel i doseringsfacken och ett härligt lager damm fulla golvet. Jag tvivlar starkt på att dom skulle behandla en privat tvättstuga med samma förakt. Vilket retar mig vansinnig. Vuxna människor som inte ens klarar av att städa efter sig. Vart är världen på väg kan man fråga sig.

Igår tog vi en dagstur ut till Obbola marknad. Jag var ute efter en virkad jordgubbsmössa till lillan. Lite snopna blev vi när vi parkerat bilen eftersom det var mycket kallare än det var i stan. Dessutom blåste det mycket mer. Marknaden var dessutom mycket mindre än den brukar. Tydligen. Det var i stort sett samma saker som det är på alla marknader. Fast mycket mindre då. Ingen mössa så långt ögat kunde nå heller. Synd tänkte jag och började redan smida planer för Vännäs marknaden med hopp om att den kanske kunde finnas där. Eller björksta marknaden, där brukar det finnas mycket hantverk.
Sist knatade vi in på folkets hus. Där inne hade dom en liten, liten loppis. Vi fyndade ett par jeans och en enhörning till lillan. Jätte billigt. Längst in i lokalen satt en ensam liten dam och sålde hantverk. Hon sålde jordgubbsmössor. Jag blev överlycklig och överöste henne med beröm över hur fin mössan var, hur billig hon var och hur nöjd jag var. Damen som sålt dåligt under dagen blev jätte glad över min entusiasm. Jag tror nästan jag gjorde hennes dag. Jag väljer att tro det iaf.




Vi passade på att hälsa på hos D och A när vi ändå var i Obbola. För att väcka vill ha behovet lite. Denna gång handlar det om hus. På sommaren känns det lite mer än annars. Det skulle verkligen vara så mysigt med ett eget hus. Kanske inte riktigt än. Men snart.

Vi avslutade dagen med en jättegod middag hos lillans morfar. Dom bjöd på grillade biffar tillsammans med rostad potatis och grönsaker, egentillverkad tzatziki och en härlig grekisk sallad. Allt detta toppades med en hemmagjord dajmtårta. Det var himla tur vi valde att gå dit (så att både jag och älskling skulle kunna dricka lite vin) annars hade jag nog rullat i säng. Vi provade dessutom att söva lillan i vagnen. Iförd pyjamas. I hopp om att lyfta över henne direkt till sängen när vi kommit hem. Hon somnade senare än vanligt. Vilket gav mig hopp om sovmorgon. Det var inga som helst problem att lyfta över henne heller. En riktigt lyckad kväll allt igenom.




Någon sovmorgon blev det inte tal om. Då lillan bestämde sig för att vakna en timma tidigare än vanligt. Eftersom älskling skulle jobba ikväll tyckte jag att han förtjänade att få ligga kvar. Vilket innebär att jag känner mig väldigt trött nu. Jag väntar bara på att hämta det sista i tvättstugan för att sedan krypa ner i sängen. Jag har nämligen börjat läsa kackerlackorna (Jo Nesbö:s andra bok om Harry Hole). Dom är beroendeframkallande. Riktigt bra.

Idag har vi varit ute i Sävar för att fira sötaste J. Egentligen var kalaset igår. Men vi hade ingen möjlighet att komma då. Presenten hittade jag på marknaden och den blev väldigt lyckad. Ett litet bakset till hennes lilla kök.

Kvällen har jag spenderat med att tvätta som ni säkert redan förstått.

Lillan har dessutom överraskat mig med att faktiskt lyckas förflytta sig en dm framåt. I sittande position. Jag som hela tiden tyckt att hon kunde vänta med att börja krypa. Nu är det förvisso stor skillnad på att halvt dra sig fram på rumpan och att faktiskt förstå hur man kryper. Men jag ser ju helst att hon inte förflyttar sig alls. Åtminstone till sommaren är över. Så nu hoppas jag verkligen att detta bara var en engångsföretelse och att det inte kommer hända igen förrän om en månad eller två.




Slutligen vill jag bjuda på en härlig bild på lillan kalasklädd och två på lite balkonghäng i nya fina Villervalla klänningen.


Kommentarer
Postat av: micke

Du är så duktig!! Hon är ba för söt lill gumman :)

2011-06-19 @ 23:52:34

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0