8 månader

Ännu en dag med högsommarvärme. Det är så otroligt skönt. Idag har jag faktiskt kunnat sola lite. Det trodde jag inte var någon möjlighet då lillan inte tycker det är allt för roligt att sitta still på en filt i skuggan i flera timmar. Med samma gamla tråkiga leksaker som alltid. Jag har inte som ambition att slita ut varenda liten leksak fröken äger för att ge henne tillräcklig variation. Så då blir dom det när hon hållit på med dom tillräcklig länge. Tråkiga alltså. Då börjar hon greja med annat som finns till hands. Typ slita upp gräs från gräsmattan. Vilket hon inte får eftersom jag är rätt tvärsäker på att det skulle åka raka vägen in i munnen vid tillfälle. Hon blir arg för att hon inte får det och ska absolut göra det och inget annat. Då duger ingen leksak alls. Det resulterar istället i att vi ger upp packar ihop oss och går in. Så gick det alltså inte till idag.

Lilla, stora tjejen blev hela 8 månader idag. Jag kan inte säga det nog många gånger men shit vad tiden går fort. Förra månaden var nästan non existerande. Så fort har det gått. Snart.... så ska jag tillbaka till jobbet. Just nu känns det mest jobbigt. Jobbigt för att inte få vara hemma med lilla söt mer. Jobbigt för att mycket har ändrats sedan jag lämnade allt och mest troligt kommer jag att ha helt andra arbetsuppgifter när jag kommer tillbaka. Vilket lite blir som att börja om på nytt. Men allt löser sig. Lite kul känns det ändå. Att få vara lite produktiv igen. Jag tror min hjärna behöver det för att inte helt gå under.

Tillbaka till lillans 8 månaders dag. Mycket har faktiskt hänt denna månad. Mest mentalt, men lite fysiskt med. Hon har ju faktiskt fått två små tänder.
Det märks att hon förstår saker på ett helt annat sätt nu. Hon förstår och blir glad, ledsen, frustrerad eller arg.
Hon har återupptäckt hundarna och tycker att dom är jätte roliga. Helst vill hon slita så mycket hon kan i pälsen gärna så det följer med en tofs eller två sen slå dom så hårt hon kan och efter det får dom mer än gärna slicka henne på handen (givetvis får hon varken slita eller slå - ömsesidig respekt är viktigt tycker jag).
Hon tycker att det är jätte roligt att bada och sprattlar och skvättar vatten för glatta livet. Om hon fick skulle hon nog vilja bo i badbaljan. Vilket ger morsan ett stygn av dåligt samvete som helt kallt ratade babysim pga kostnaden. I sommar ska hon minsann få bada så mycket hon vill. Såvida värmen håller i sig.
Hon pratar mycket och hela tiden. Förutom brummandet och allmänna ljud så säger hon dadada och hejhej vilket också är otroligt gulligt.
Än så länge sitter hon still och observerar nyfiket allt omkring henne. Samtidigt som hon pratar i massor. För min del får hon gärna vänta med att krypa till sommaren är över. Så får vi lite lugn och ro.
Jag har säkert missat en massa, men hjärnan går inte på högvarv direkt. Denna härliga värme tar knäcken på den ivrigaste. Inte för att jag normalt är särskilt ivrig. Snarare tvärt om. Det bör ju innebära att jag blir ännu trögare av värmen än normalt då.

Jag har märkt en tendens till att det blir väldans långa inlägg när jag i princip inte har något att skriva om. När jag däremot har saker att skriva om glömmer jag allt och så blir det ingenting. Jag antar att ni förstår att jag oftast inte har så mycket att skriva om ;)

Syrran har varit här idag. Det är därför lillan suttit så snällt ute lääääänge så jag har kunnat sola. För att hon har haft sötaste kusin R att leka med. Då duger minsann leksakerna hur länge som helst. Det enda som avgör är vilken han helst vill ha. Då vill hon också ha just den. Inget dela med sig här inte. Hon vill gärna rycka den ur handen på honom och lägga den så långt bort att han inte når den. Så när han finner sig i att greja med en annan leksak. Tar hon den med. Sen fortsätter det så tills alla leksaker är i lillans knä och R har ingen. Så snäll och givmild är våran dotter.

För att detta inte så fortgå i evigheter avslutar jag fint med några bilder från dagen.

 

Absolut sist tänkte jag bara tipsa om en bra yoghurt att göra egna mellanmål av. Jag tycker att det är på tok för lite i dom färdiga fyrpacken som går att köpa. 100 g räcker ju föga för en hungrig liten. Därför har jag på försök börjat tillverka egna fruktpuréer. Vilket har fungerat fin fint då lillan tycker det är smaskens. Idag blandade jag min hemmagjorda puré på äpple, päron och kiwi med danoninos bananyoghurt. Då kan jag själv bestämma mängden. Lillan tycket det var en höjdare och åt och åt. Perfekt för att vänja in lilla magen vid mjölkprodukter dessutom.


Kommentarer
Postat av: Cilla

Hej!

Grattis till lillans 8 månaders dag =) Shit vad tiden går fort! Va härligt att sommarvärmen har kommit till er, den kom nog när vi åkte iväg skulle jag tro. Vi befinner oss för tillfället i Berlin och har börjat vår bilsemester i Europa. Vi har skapat oss en liten blogg så att familj och vänner kan följa våra äventyr i Europa. Adressen dit är ourblog.webblogg.se så kika gärna in dit nån gång och lämna en liten kommentar om du har tid. Skulle vara jättekul och typ grilla nån kväll tillsammans sen när vi kommit hem =) Ha det så bra!



Kram C.

2011-06-11 @ 18:47:38

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0