Hur kort?

Jag började igår fundera på att klippa mig. Älskling gav mig ett presentkort hos min favoritfrisör i födelsedagspresent. Han var väldigt förutseende eftersom det nu inte funnits det minsta utrymme i ekonmin för att tillåta mig att gå till frisören. Just nu är mitt hår extra tunt och livlöst, skadat av graviditet och amning. Det skulle verkligen inte skada att rensa bort endel. Till sommaren kan jag dessutom tycka att det är väldigt skönt med kort hår. Jag har alltid pendlat mellan långt och kort och mörkt och ljust. Jag ska behålla den mörka färgen men funderar på att klippa kort.... Riktigt kort. Än har jag inte kommit fram till hur kort bara. Älskling är inte lika pigg på min idé då han tycker det är finare med lite längre. Så något mellanting skulle nog vara det bästa. Annars kan han ju alltid trösta sig med att det faktiskt växer ut igen.
Jag tror banne mig att jag ringer frisören och bokar tid imorgon.

Igårkväll roade jag mig med den förbannade sifo enkäten. Det tog i stort sett hela kvällen, borsett från lillans nattmatning. Fy vad tråkigt det var. Jag la den på lådan idag. Så nu väntar jag med iver på biochecken dom utlovat.

Våren har äntligen kommit. Med pompa och ståt skulle jag vilja säga. Så varmt och fint det varit i April hittills. Jag är sämst på att komma ihåg tidigare år. Men det känns som att det varit ovanligt bra väder i år.
Eftersom det idag var lika fint som igår minus blåsten bestämde familjen sig för en promenad. Vi traskade runt här på teg i strax över en timme för att slutligen möta upp syrran på ica. Där köpte vi mellanmål (bra att muta med om lillan skulle vakna) hoppades jag iaf eftersom jag aldrig gett henne det förut. Jag safeade och tog en med mangosmak eftersom jag vet att hon tycker det är gott. Det gick hem. Hon åt hela förpackningen. Mycket bra - den kommer jag absolut köpa fler gånger.
Jag och syrran gick och hämtade brassestolarna från saaben och bosatte oss på gräsmattan utanför huset. Det har börjat tina fram riktigt bra och vi hittade en plats där vi fick vara lite ifred. Riktigt trevligt.

Till middag gjorde jag ett billiga veckan recept. Köttfärsgratiäng med curry, lök och potatis. Jag var väldigt skeptisk till detta recept. Vitkål hör absolut inte till mina favoriter, särskilt i mat. Första tuggan var jag lite tveksam. Men ju mer jag åt desto godare blev det. Curryn gör att det blir lite hetta. Riktigt gott faktiskt.
Nu har jag bara ett recept kvar från det häfte jag lagat efter och hittills måste jag erkänna att jag är riktigt nöjd. Vi har fått väldigt varierad mat. Sånt jag aldrig skulle provat annars. Det mesta misstänker jag är betydligt mycket nyttigare än den mat jag vanligtvis lagar. Jag har dessutom fått upp ögonen för olja i matlagning. Innan har jag använt smör till allt. Jag hade en mellanstor flaska olivolja som jag slängde nästan full förra veckan då den gått ut. Samma dag köpte jag en liten ny flaska med olivolja. Den är nästan slut nu. Jag har inte lagat alla recept. Utan valt ut 3-4 st på varje blad. Allt ser ju inte lika gott ut. Jag kommer definitivt fortsätta laga efter billiga veckan. Ett tips till alla med idétorka som vill ha mer variation i matlagningen.
För er med skrivare såg jag dessutom att ica har en super bra tjänst på hemsidan. Veckoplaneraren heter den. Där lägger man upp recepten man vill göra under veckan så skapar den en inköpslista som bara är att skriva ut. Supersmart tycker jag. Hade jag haft skrivare hade jag garanterat använt den. Tappar ju poängen när man måste sitta och skiva av.

Lillan sitter och brummar för fullt. Lyckades få lite på film med digitalkameran. Ska se om jag lyckas lägga upp klippet här lite senare.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0