Tjejweekend

Jag och lillasyster sitter i soffan. I stilla lugn. Regnet trevar sig fram på köksfönstret. Med ett behagligt smatter som påminner om ljumna sommarnätter. Det har regnat större delen av dagen. Liten tur ut hann vi på förmiddagen. Så dom små fick göra av med lite energi. Annars tar myrorna över. Det blir kaos. Ut är alltid bra.För alla.
Klockan 04.30 blev vi väckta idag. Av ett polislarm sittandes i en gammal rostig jänkare just utanför sovrumsfönstret. Inte bara vi. Grannen under, och två grannar i trappuppgången bredvid med. Frustration över bristen av sömn. Alltid. J*vla jänkare! Vet att det blir bättre. Det måste bli bättre.
 
Vi har tjejweekend, jag och småtjejerna. Älskling är på välförtjänt grabbresa. Lillan är hos morfar. Planen var inte att vakna före tuppen. Men när lillasyster är uppe är det kört. Hon hittar på så mycket på så kort tid när hon är själv. Oftast inte sådant som jag tycker är särskilt sanitärt, nyttigt, trevligt eller rent.Speciellt när hon inte kommer in i vårt sovrum. Då har hon alldeles säkert något hyss på gång. Idag var en sådan morgon. Jag hörde henne viska. Smög upp och hittade henne på golvet i köket delandes på ett flingpaket med divan. Då var morgonen igång. Dagen blir otroligt lång. När man gör morgon 04.30. Fördel är att mycket hinns med på morgontimmarna. Nackdelen att man blir fruktansvärt trött sådär just innan lunch. Sova på dagen är inte riktigt min grej. Som gravid eller ammande kunde jag sova överallt, var som helst, när som helst bara jag var trött nog. Det fungerar inte alls nu. När jag väl lyckas somna väcks jag av allt och inget. Oftast diskmaskinen. Nästan varje dag sätter jag igång den efter lunch. Man skulle kunna tro att man lär sig av sina misstag. Men icket. Här lär vi ingen gammal hund att sitta. Tröttmössan. Skyller fortfarande på amningshjärna. Sen går det inte att somna om. Hur trött jag än känner mig. 
 
Sommaren väntar vi fortfarande på. Solen värmer förvisso bra när den väl visar sig. Men jag vill ha varm luft med. Så myggj*vlarna blir trötta och håller sig borta. För mygg är det banne mig överallt. Ungarna var täckta med myggbett efter året midsommarfirande. Som var helt magiskt. Sol och dimma, havet och skogen. dansande barn och skattjakt, gäddbäbisfiske och frisbeespel, snusblommor och lupiner, långklänningar och nattfotografering.
Nu vill jag ha badväder, glassväder, barfota väder, linne och shorts väder, kortärmat på kvällen väder, grilla hela dagen väder. Jag håller tummarna att Juli visar sig från sin bästa sida trots bakslag igår och idag.
 
Uppdatering, Regnet har upphört, lillasyster ligger nu i sängen och sover förhoppningsvis väldigt snart. Själv sitter jag i soffan med en nästan tom gott och blandat påse och ett halvt glas vin i färd att se ett avsnitt Orange is the new black fast jag egentligen borde gå och lägga mig. Eftersom det troligtvis blir en obehaglig tidig morgon imorgon med.
 
Just det, mini tog sina fösta stapplande steg i förrgår. Tycker det är smått fantastiskt att alla tre börjat gå i princip samma vecka.
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0