Barnkläder

Lillan har klätt sig själv sedan hon var dryga 3 år. Hon har bestämda åsikter i vad som är fint och inte. Det hon inte tycker är fint tar hon inte på sig. Skulle jag lägga fram kläder till henne. Skulle hon rata det rakt av och ta på sig något annat. Det är alltid ett lotteri att köpa kläder till henne när hon inta är med.
Nu har hon ju tvärvuxit och behöver en helt ny garderob så fort vår ekonomi tillåter. En klädbutik hade 3 för 2 för någon vecka sedan så jag tog med mig lillan dit för att säkert komma hem med något som kommer användas. Hon har kommit in i en glitterperiod. Allt ska helst glittra jättemycket. Eller så ska allt vara rosa. Nu har vi nog råkat påpeka att hon bara vill ha rosa på fel sätt. För väl på där valde hon inget rosa. Lite tjockare byxor som förhoppningsvis håller för knäslitaget bättre. Det jag reagerade på när vi kom hem var att tröjan som var från flickavdelningen var kortare än dom två tröjorna som är tänkta till både pojkar och flickor som vi också köpte. Självklart i samma storlek som den första tröjan.
Varför?
 
Älskling går alltid upp först sedan mini föddes, därför är det han som klär lillasyster på mornarna. I förrgår hade han tagit på henne ett par tights köpta till lillan när hon var i ungefär samma ålder som lillasyster är nu. Jag köpte dom för att jag gillade färgen. Tvättade och redo att användas upptäckte vi att designen måste gjorts för en vuxen inte ett barn och absolut inte ett barn med blöja. De gick knappt halvvägs över blöjan. Egentligen borde jag gått tillbaka med dom då och ifrågasatt deras designers kompetens. Men det gjorde jag inte. Utan dom stuvades långt in i garderoben och användes inte igen. 
Nu har de alltså dykt upp igen några år senare. Jag kan absolut inte gå tillbaka med dom nu. Hur gärna jag än vill. Jag har köpt tights från från samma butik efter detta som suttit som dom ska. På barn. Men just dessa låga tights är ett lysande exempel på skillnaden i flickkläder och pojkkläder. Detta gäller många av dom större klädkedjorna. För flickor, tom baby, är tröjor/bodys kortare och tightare. Byxor är kortare, tightare och ofta tunnare. Gärna puffärm och ibland figursytt. Till små barn. Får flickor inte leka? Ska flickor bara sitta still och se söta ut?
 
Mina flickor är långa. Alla tre ligger över normalkurvan i längd. Att flicktröjor generellt är kortare än pojktröjor i samma storlek är alltså en nackdel för oss.
Mina flickor är dessutom väldigt rörliga och busiga. Jag vet inte hur många byxor jag fått kasta för att de gått sönder i knäna. Sådär över hela knät så man inte ens överväger att laga.
Det skulle vara tacksamt att se tights med förstärkta knän. Eftersom både lillan och lillasyster helst har tights. Jag tycker dessutom att det är bästa lekbyxan eftersom dom är följsamma och det inte finns någon risk att fastna i saker. 
Men det ser man sällan. Vanliga tunna är knappt lönt att köpa. Dom går sönder direkt.
Självklart gillar jag bakelserna till prinsessklänningar. Fina tunikor, gulliga hårband och söta ballerinaskor. Men kan inte lekkläderna få vara lika stora, slittåliga och lekvänliga som pojkkläderna?
 
Jag har ju ingen son själv att jämföra kläder med. Men dom få kläder från pojkavdelningen vi har sitter generellt bättre och är generellt tåligare än likvärdiga flickkläder från samma butik.
 
Avslutar med lite bilder som inte har med inlägget att göra alls.
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0