Lillasyster

Igår kom ryssvärmen tillbaka. Fantastiskt skönt nu när jag är hemma. Att kunna njuta av varenda dag av bra väder. Lite jobbigt blir om det är för bra för länge. Eftersom jag har så vansinnigt svårt att sitta inne en dag då det är sol och fint väder. Fast det kanske är just det jag behöver. Allt annat hamnar dessutom på vänt när solen kikar fram. Eller allt som inte involverar foto i alla fall. Jag har några målningar jag verkligen skulle behöva sätta igång med. Men tiden räcker inte riktigt till. 
 
Nu har vi förvisso fått rätt bra nattrutiner till båda tjejerna. Lillasyster läggs först, med välling i sängen. Har hon sovit lagom "lite" vänder hon sig om när hon ätit klart och somnar. Om inte kommer vyssan lull tassarna till bra användning. Jag försöker i första hand att inte vagga henne till sömns eftersom jag vet att det kommer komma tillbaka och bita mig i röven den dagen vi måste ta bort tassarna från sängen. Det går lite sådär. 10 minuter av gråt (inte ihållande) klarar jag sedan ger mitt mammahjärta upp. Men det går åt rätt håll i alla fall. Om jag blir bättre på att tajma in sovstunden på dagen så behöver jag inte ta den fighten alls. 
 
Lillan har alltid varit väldigt lättlagd. Fast hon inte är så värst trött är det aldrig några problem. Borsta tänder, välja godnatt saga, läsa godnatt saga, sen är det godnatt och lampan släcks. Efter det hörs sällan något mer ifrån hennes rum. 
 
Så rent praktiskt skulle jag kunna måla på kvällarna. Men då har liksom all ork runnit ur mig. Då älskling är hemma känns det osocialt att gömma mig i köket och dessutom skärma av mig som jag gör när jag målar. När han jobbar har den sista energin gått åt till att ta hand om barnen eftermiddagen och kvällen. Även fast allt flyter på förvånansvärt bra när vi är "själva" är det skönt att bara krypa ner i soffan och va när dom har somnat. Egentid har jag knappt haft något av sedan lillasyster föddes. Vilket gör den väldigt värdefull. Jag älskar mina barn mer än allt. Men jag behöver lite själslig vila kvällstid.
 
Med solen igår kom fotosuget igång. En filt, lillasyster och lite leksaker på gräsmattan fick bli dagens utmaning. Måste säga att hon är vansinnigt tacksam att fota. Sen tar jag väldigt, väldigt många bilder när jag fotar. För på 100 bilder vet jag att jag får åtminstone 2 riktigt bra. Lillasyster placerade jag i skuggan av cyckelförrådet. 50 mm objektivet satt på kameran. Här är några av favoriterna.
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0