Teater och julbak

Lillan får bara vara på dagis 15 timmar numera. Hon är då ledig måndagar och fredagar. Fredagar har öppna stängt så därför tänkte jag försöka få mig dit på måndagar. Så kul är det ju inte för henne att vara hemma med mig och lillasyster. Särskilt inte när lillasyster är så liten och kräver rätt mycket uppmärksamhet. Hela vår vardag styrs i det stora hela av henne.
 
Nu är våran närmsta öppna förskola nerläggningshotad. Jättetråkigt. Jag hoppas det tar lång tid att verkställa så vi iaf hinner vara där i vår med. Då det kanske är lite roligare för lillasyster med.
 
Förra veckan var första gången för denna mammaledighet. Det gick över all förväntan. Lillasyster sov sig igenom hela besöket. Jag tog aldrig upp henne från babyskyddet. Lillan lekte mest själv, men det tror jag släpper när vi varit där några gånger så hon känner sig mer bekväm. Jag for dit ensam med barnen och räknade inte med att någon skulle uppmärksamma mig. Utan jag koncentrerade mig mest på lillan. Men tji fick jag. När vi gick och fikade innan sagostunden kom faktiskt två mammor och slog sig ner vid vårt bord. Väldigt trevligt. Jag har fått intrycket att dom flesta som far på öppna kommer med någon och håller sig till denna någon under hela vistelsen. Så jag blev lite smått förvånad när dessa två mammor inkluderade mig i deras samtal.
 
 
Förra onsdagen var jag och lillasyster på nyinvigningen av Lindex i centrum. De 100 första kunderna fick ett par valfria barnbyxor. Jag som var ute i sista sekund kom dit ungefär 5 minuter innan dom öppnade och trodde aldrig jag skulle få några byxor. Förvånad blev jag när jag kom dit och insåg att det på sin höjd var 30 personer före mig i kön. Då kan man kanske tycka att jag borde tagit dom dyraste byxorna jag kunde hitta. Men eftersom jag vill ha mjuka sköna byxor till lillan så går jeansen bort. Istället blev det ett par svarta leggings med skinndetalj över knäna som kostade 129 kr. En tröja och tunika fick också följa med hem eftersom man fick 20% på hela köpet. Lindex har så vansinnigt mycket fint nu. Jättejättejättefina "fest" klänningar till lillan. Har tom hittat så det går att matcha lillasyster med storasyster. Men har lite köpstopp till lillasyster just nu. Jag har köpt massor med nytt till henne så hon kommer inte hinna använda alla kläder hon har just nu. Dessutom vill jag minnas att jag ska ha en marinblå finklänning till henne som lillan hade på nyår när hon var bebis. Då skulle dom tom färgmatcha då lillans finklänning är mörkblå. Bildkälla.
 
 
Jag tycker om julen och allt som hör därtill. Jag har sett att några redan börjat julpynta, så älskling fick ta upp jullådan från förrådet igår. Jag har inte haft orken att börja sätta upp något än men tänkte börja lite smått imorgon. Byta lite gardiner och få upp lite belysning. Ska bli riktigt kul.
Däremot började jag med julbaket igår. Det enda jag bakat i julväg tidigare är pepparkakor av köpt pepparkaksdeg och några tryfflar. Så i år slog jag på stort och gjorde både lussebullar och ischoklad. Fick tips om att lussebullar med kesella var det bästa. Eller iaf det saftigaste. Så jag googlade fram DETTA recept. De tog halva dagen att baka men var definitivt värt det för dom blev riktigt goda. Lillan fick hälften av degen och gjorde en egen variant. Ischokladen var löjligt enkel att göra och eftersom det blev rätt mycket kokosfett över så kommer jag göra många fler. Men tror jag ska prova lite olika choklad. Tror jag ska trycka ner lite godis i några också så det blir ännu sötare och sliskigare. 
Efter jul kommer vi måsta avsockra hela familjen. Jag får hoppas att mitt baksug slocknat lite då. Annars får jag nog styra det mot helgen och försöka att inte baka så mycket när jag väl sätter igång.
 
 
Idag har vi varit på teater på biblioteket. Den var riktigt bra. Gratis, och när den var slut fick alla barn en liten pixibok med teatern i bilder. Mullis och Blixten. Som vanligt var vi lite sena. Fast jag var uppe tidigt och tyckte vi hade gott om tid på oss. Så lillan fick småspringa dit eftersom jag såklart glömde ståplattan hemma. Den har jag för övrigt inte ens testat ännu, jag vet inte ens hur man sätter fast den på vagnen.
Men jag tror ändå vi fick se nästan hela teatern. Vi smög in och satte oss där vi rymdes. Det var ganska många andra där. Lillan satt som ett tänt ljus. Lillasyster sov sig igenom allt. Vilket jag inte trodde eftersom hon inte riktigt hann somna på väg till biblioteket. Så jag öppnade upp för henne och klädde av lillan ytterkläderna, sen hade hon somnat så hon fick ligga kvar i vagnen.
Efter teatern fick lillan välja ut två böcker som vi lånade med oss hem. Det tyckte hon var väldigt roligt. Hon tycker mycket om böcker och vill gärna att vi läser för henne. Har vi inte möjlighet läser hon själv på sitt eget sätt. Är det böcker vi ofta läser har hon bra koll på vad dom handlar om. Jättegulligt.
 
 
Bjuder på lite mobilbilder idag.
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0