Bakdag

När älskling jobbar eftermiddag är han ledig fredagar. Därför passade jag på att viga dagen till bakning. Pepparkaksdeg, dumlekakor och mjuk pepparkaka. Hade tänkt göra chokladkola med men lillasyster hade inte riktigt tålamod att vänta så mycket mer när jag var klar med dom första tre. Jag tror hon är i en evighets lång tillväxtfas. För hon vill äta mest hela tiden när hon är vaken. Och hon börjar vara vaken mer på dagarna. Iofs kan jag ta det mesta när hon låter mig sova på nätterna. Med risk att låta provocerande så kan jag berätta att hon både inatt och igår natt sovit hela nätter. Med det menar jag från ca 23 till 7 när lillan kommit. 
 
Jag har inte bakat särskilt mycket innan. Inte i julväg iaf. Jag brukar ta den enkla vägen och köpa det mesta färdigt. Så i år tänkte jag slå på stort och baka allt istället. Lussebullarna började jag med förra helgen så pepparkakor fick bli dagens utmaning.
 
Pepparkakorna vet jag inte hur dom blev eftersom dom ska vila i kylen tills imorgon. Degen såg fin ut iaf och den var väldigt lätt att göra. Jag använde mig av DETTA recept.
 
 
 
Den mjuka pepparkakan blev inte helt klar upptäckte jag alldeles för sent. Men får skylla mig själv eftersom jag bad älskling ta ut den innan jag hunnit kolla om den faktiskt var färdig. Våran ugn är rätt ojämn och jag har inte riktigt koll på vilka tider som fungerar bäst än. Hur som tycker älskling om allt som är degigt och kladdigt.  Så jag får väl kalla den mjuk pepparkakskladdkaka och låtsas att den inte alls blev ett dugg misslyckad. Receptet tog jag från ICA:s rutiga kokbok.
 
Dumlekakor är väl kanske inte överdrivet juliga men blev så vansinnigt sugen när en kompis la ut bilder på dom tidigare i veckan. Så jag googlade fram DETTA recept och körde på det. Godaste kakorna jag ätit sa älskling efter provsmakning. Det är nog det bästa betyget man kan få. Efter en sån kommentar blir jag peppad att baka mer. Och dom blev faktiskt väldigt goda. Men tror jag ska försöka hålla mig till att baka en gång per vecka. Annars kommer hela familjen rulla fram innan julen är över.
Med det sagt har jag bjudit hit mamma när det passar. Så hon kan lära mig baka hennes jättegoda biskvier.
 
 
 
Igår slängde jag ihop ny ischoklad. Fast denna gång använde jag 100 g kokosfett,  200 g marabou ljus blockchoklad som jag smälte ihop i vattenbad. Sen la jag en till två non stop i varje form innan jag satte dom i kylen. Jag tyckte inte dom blev bra eftersom jag känner en konstig eftersmak. Troligtvis kokosfettet. Men älskling och lillan tycker dom blev jättegoda. Skulle gissa att dom blir ännu godare om man använder never stop istället för non stop om någon är sugen på att göra egna.
 
 
Jag har nog aldrig varit så tacksam över min köksassistent som idag. Den använder jag bara när jag bakar och den har fungerat klockrent till alla typer av degar och smetar. Att den fungerar bra till bulldegar vet jag sedan innan. Men den fungerade lika bra till den sega pepparkaksdegen, smördegen till dumlekakorna och smeten  till kakan. Fantastiskt. Jag behövde knappt kladda ner händerna. Lätt värd varenda öre. 
 
Lillasyster tränar benen varje dag och orkar numera stå några sekunder. Rätt stabil i nacken har hon varit sen hon föddes och hon orkar nu hålla upp huvudet själv när hon står och sitter. Det är kul att se hur otroligt fort hon utvecklas. Hon är med på ett annat sätt nu. Vaken och följsam i blicken. Hon skrattar och jollrar när hon ser oss. Man blir alldeles varm i hjärtat. Hon har börjat upptäcka storasyster och tycker hon är jätterolig även om lillan kan bli lite överentusiastisk ibland. Men det är jättekul att se hur dom samspelar. Samtidigt som jag tycker tiden kan stanna. För det går på tok för fort. Även fast jag försöker att inte planera så mycket så lyckas det nästan alltid bli fullplanerade veckor. Väldigt märkligt. Med något planerat menar jag inte att hela dagar går bort utan allt jag gör utanför hemmet. Borträknat hämta och lämna på dagis. Alltså även bvc besök.
Fast jag egentligen inte planerat något har vi nått att göra varje dag tom onsdag nästa vecka. Vet inte riktigt hur det gick till. För nu med två barn och allt som hör därtill har jag upptäckt hur viktiga dom dagarna är. Då vi bara är hemma och gör ingenting. Minst en sån dag per vecka behövs.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0