Det man minst anar...

Jodå, sjuk var jag. Hela långa veckan. Den varmaste veckan denna sommar. Jag har legat och tävlat med inomhustemperaturen, i alla fall i två hela dagar. Fast balkongdörren stått på vid gavel har vi inne haft runt 26 grader. Ev en grad svalare på sovrumssidan (skuggsidan). Jag har legat däckad i soffan med upp till 39,6 mätt grad i feber. Fy och huva så otroligt jobbigt. Första feberdagen hjälpte knappt värktabletter. Ibland kände jag mig döende. Varvade feberfrossa med tok svettningar. Orkade masa mig mellan soffan och köket för eventuellt vattenintag men det var också allt. Äta kunde jag inte heller. Halsen gjorde allt den kunde för att hålla allt som inte var flytande så långt bort som möjligt. Inga halstabletter hjälpte, inte värktabletter heller för den delen. Inte förrän en vän undrade om jag möjligtvis hade en blåsa eller så däri kom jag mig för att kolla. Jomenvisst flera stycken hittade jag och ringde i förtvivlan till sjukvårdsupplysningen som hänvisade mig vidare till vc. När jag äntligt kom mig till doktorn. Då var jag i ett sånt stadie att jag verkligen hoppades det var halsfluss så jag kunde få mig lite penicillin och sedan var besvären över. Men icket. Istället var det.coxsackievirus känt som höstblåsor i folkmun. Alltså bara att pina igenom. HÖSTBLÅSOR.... Allvarligt. Efter en stunds googlande efter hemkomst insåg jag att det är ganska ovanligt att vuxna får skiten. TYPISKT. Detta är taget från smittskyddsinstitutet:
 
"Höstblåsor är en oftast beskedlig och ofarlig virusinfektion som brukar uppträda i smärre epidemier med några års intervall. Den drabbar främst barn under tio år och brukar uppträda på daghem och liknande institutioner. Sjukdomen ses vanligen mot slutet av sommaren eller tidig höst."
 
Beskedlig är ungefär det sista ordet jag skulle välja för att beskriva denna sjukdom. Ondsint, elak och fullständigt energi tömmande hade varit mycket mer passande ordval. Blåsor i halsen är inget jag skulle önska min värsta fiende. Det gjorde så ont att jag övervägde att helt sluta svälja i 2 dagar. Vilket såklart är helt omöjlig men jag gav det ett par försök. Så ni med barn i dagisålder. Höstblåsor är INTE roligt alls. Äter inte barnen är det fullt förståeligt det gör SKITONT. Som tur är läker blåsorna inom några dagar. Dom mer ilskna blåsorna på händer och fötter, som dessutom kilar utav bara sjutton. Behandlade jag med lillans spray mot vattkoppor (det kom jag på efter jag överdoserat kortison och mjukgörande i 2 dagar och det inte hjälpte över huvud taget). Fungerade fin fint. Ena handen är fortfarande prickig och ful, men det kliar iaf inte och alla blåsor är uttorkade.
 
Vi har därför haft en väldigt lugn och hyfsat slapp helg. Lillan måste ju trots allt roas ändå. Jag har inte varit skitsugen att visa mig någon stans med händer som inte ser allt för roliga ut. Så största utsvävningarna vi gjort är lekparken och ica. Kameran åkte med en sväng idag.
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0