Tidig morgon och dålig pannkaka

Natten till idag sov jag bättre än jag gjort på länge. Jag sover väldigt lätt och vaknar för allt och inget. Den här natten sov jag nästan rakt igenom. Jag kan nog inte minnas när jag fått göra det sist. Med undantag för en väckning för att lillan tappat tutten. Men den räknas inte då jag i princip stoppade tillbaka den i sömnen. Självklart ska våran ytterst hänsynslöse granne sätta igång väckarklockan strax efter 7 just den morgonen. För att låta den vara igång i nästan en timme! Ahhhhh jag blir vansinnig. Jag var så otroligt nära att gå upp och ställa mig och våldbanka på dörren för att säga några väl valda. Jag tror nämligen att det är grannen ovanför. Sen är jag osäker på vem det är som huserar där. Den gamla lomhörda tanten, eller barnfamiljen med ungar som springer fram och tillbaka mellan rummen på dagarna. Lillan sov vidare imponerande länge. Annars brukar hon vara väldigt lättväckt på morgonen när hon fått all sömn hon behöver under natten. Hon höll ut i oljudet i säkert en halvtimme innan hon tillslut vaknade. Skit, skit, skit. Det sumpade mina chanser att få någon mer sömn idag. Jävla granne!!! Händer detta imorgon igen kommer jag inte tveka att gå upp och ta en diskussion. Om fegisen vågar öppna vill säga. Älskling fick nog en morgon när han jobbade eftermiddag. Han klampade upp en trapp med bestämda steg och ringde på dörren. Inte var det någon som öppnade. Men väckarklockan stängdes av. Sen vart det bättre ett tag. Det har varit bättre rätt länge. Det är inte allt för ofta jag vaknar av den längre. Den brukar då stängas av relativt snabbt. Jag begriper inte heller att den inte stänger av sig själv. Brukar inte en väckarklocka göra det? Jag menar, vaknar man inte av oljudet inom en timme kommer man förmodligen inte vakna av det alls. Max 10 - 15 minuter tycker jag känns som en rimlig tidspann om man är extremt segstartad på morgonen. Ser jag till mig själv, vankar jag så fort väckarn sätter igång.

Dagen i övrigt har varit relativt lugn. Jag och lillan mötte upp syrran med son på öppna för lite quality time i den stora babypölen.

Upptäckte för övrigt när jag gick förbi apoteket innan öppna att dom tydligen får prissätta allt som inte är receptbelagt exakt hur dom vill själva. Detta innebär att saker kostar olika mycket beroende på vilket apotek man väljer att handla på. En produkt jag köpte på apoteket hjärtat på strömpilen tidigare var ungefär 5 kr dyrare där än på apeteket ab här på teg. Irriterande. Hade jag vetat det hade jag ju inte köpt den på hjärtat. Jag kommer hädanefter välja apoteket ab i första hand och hoppas att dom är lite lägre i pris på allt.

Dagens middag blev ett mindre fiasko. Igår skulle jag göra kycklingwok enligt billiga veckan. Men jag var så omotiverad och inte alls sugen på det. Så det hela slutade med att jag istället gjorde en jättegod kycklinggratäng med basilika och dijonsenap. Sist vi var hos pappa på middag bjöd dom på detta. Jag åt så jag trodde magen skulle spricka. Det blev lika gott när jag gjorde det. Jag tycker inte ens om dijonsenap. Men i detta passade det super. En perfekt bjud rätt. Väldigt otajmat då det var meningen att C skulle komma hit på middag idag. Då stod tjockpannkaka på menyn. Hade jag tänkt steget längre igår hade jag skiftat dessa två rätter.
Nu var C sjuk och lämnade återbud. Vi hoppas hon kryar på sig och får ta det en annan dag istället. Vilket i efterhand var lika bra. Eftersom jag hade fått skämmas över maten jag tänkte bjuda på. Även tjockpannkakan var ett recept från billiga veckan. Med bacon och äpple. Blir säkert gott tänkte jag och gjorde lite större sats för att det skulle bli en hel plåt. Jag menar vem kan misslyckas med tjockpannkaka. Det går ju bara inte. Enda skillnaden var att man skulle använda tärnat bacon - och äpple.
Jag kommer aldrig använda tärnat bacon i tjockpannkaka igen. Punkt. Det tog över alla smaker. Jag hade svårt att äta upp den lilla bit jag tagit för mig. Det känns som ett straff att äta detta till lunch imorgon och funderar seriöst på att koka ihop en spenat soppa istället. Samtidigt har jag svårt att kasta mat och vet att jag i slutändan ändå kommer sitta och peta bort allt bacon för att äta det som blir kvar.
Om någon ens funderat på att göra detta recept. Använd för guds skull inte tärnat bacon. Hett tips från coachen. Hade säkert blivit jättegott om vi bara gjort som vanligt och adderat lite äpple.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0