Sveriges nationaldag

Jag har nog aldrig firat nationaldagen i någon större utsträckning tidigare. Jag vet knappt hur man gör. Annat än att sätta upp en svensk flagga och tänka lite extra patriotiskt denna dag. När vi därför fick nys om att Gamlia anordnade ett typ av firande kändes det som en ypperlig idé om vädret tillät.
Som alla säkert redan märkt har vi fått sommar idag. Därför kändes det som en extra bra idé. Jag hade sedan tidigare bestämt med syrran att träffa upp henne där. Hon i sin tur hade bestämt träff med A och E med barn. Vi kom sist som vanligt. Vi hade dessutom inte haft en tanke på att ta med en filt och fick snällt slå oss ner på gräsmattan. Det gick iofs det med men inte alls den bästa lösningen.  
Jag visste att dom skulle sälja fika. När vi mötte upp alla satt A och mumsade på värsta våfflan. Självklart blev jag toksugen direkt. Därför gick jag och älskling på våffeljakt men gav upp efter en allt för lång kö. Istället gick jag lös på kycklingspett med ris. Faktiskt riktigt, riktigt gott. Jag ångrar lite att jag inte gick tillbaka och frågade vad dom hade kryddat kycklingen med och hur dom hade tillagat riset (det var mycket mörkare och längre än vanligt matris, dessutom hade dom tillsatt både russin och rivna morötter).
Vi hade jätte trevligt. Men att sitta still länge med barn som har myror i brallan mest hela tiden är en rätt dålig kombination. Så efter sångerna dött ut och folk i allmänhet började röra sig därifrån. Valde vi att åka hem.

 

För att verkligen ta vara på vädret erbjöd sig A att hämta upp mig och lillan för grillning på bölesholmarna. Det tyckte lät som en mycket bra idé och tackade ja snabbt som ögat. Det är förvisso inte så långt att gå men tillräckligt för att lillan förmodligen skulle somna i vagnen på vägen hem. Vilket skulle förstöra dagens nattning rätt ordentligt.

Jag var faktiskt så förutseende att jag fick med mig en filt dit. E grillade korv och ungarna badade. Lillan fick mest sitta i vagnen. Det dög ända tills vi var på väg att packa ihop oss. Vilket passade mig utmärkt. Vädret blev nästan ännu bättre när vi kom dit eftersom blåsten mojnade. Så varmt att jag förbannade mig själv ett par gånger för att jag valt att ta på mig ett svart linne.

 

Så efter en heldag ute i sommarvädret känner jag mig rätt sliten själv. Jag tror vädret även påverkat lillan då det aldrig varit så lätt att natta henne som idag. Inte mig emot.

 

Den största nackdelen med värmen är att jag inte äter som jag ska. Jag vet inte om det beror på att jag glömmer bort det eller att hungern helt enkelt försvinner under sommaren. Sötsaker däremot kan jag inte få nog av. I alla dess slag. För att stilla kvällens abstinens satte jag i mig det som blev över av laxen från igår. Det borde jag stå mig på tills imorgon.

 

Jag har haft en låt på hjärnan hela dagen. Jag hörde den på väg till gamlia och kan inte få ut den ur huvudet. Årets sommarplåga misstänker jag.

 


Kommentarer
Postat av: Micke

Väligt trevlig dag :) kommer bli en riktigt härlig sommar :) USCH den låten måste du få bort fort från järnan...sjukt dålig,,

2011-06-06 @ 23:59:30

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0