Olika

Igår ringde jag vårdcentralen för att boka en läkartid till lillan. Jag blev uppringd som vanligt och erbjuden en tid samma dag på eftermiddagen.
Går det att ta det på faktura då, för barnbidraget kommer inte förrän imorgon haspar jag ur mig.
Det kostar inget för barn svarar sköterskan.
Oj vilken lyx. Då ska jag minsann inte snåla på läkarbesöken i framtiden.

Vi fick träffa en "riktig" barnläkare. Det var han väldigt noga med att påpeka. Att han minsann var den enda utbildade barnläkaren på bygget. Dom andra var bara allmänläkare. Så detta var definitivt hans område. Jag vet inte om det var för att försöka göra mig mer trygg eller för att förhöja sin egen status. Han förklarade dessutom exakt allt i läkartermer och frågade därefter om jag undrade över något och om jag förstått allt. Vad svarar man på det? Jo om du kanske kunde översätta allt till vanlig svenska så. Nej det gjorde inte jag minsann. Jag nickade bara och sa att allt var glasklart. Nu förstod jag det mesta ändå. Utifrån några enstaka ord jag kunde. Hon har inte astma. Bra. Hon har krupp. Inte så bra men bättre än astma. Nu har jag aldrig misstänkt astma, men det är ju bra att hon inte har det.

Vi var där för hennes hosta. Den har blivit värre nattetid. Burkig torrhosta. Jag hade på känn att det kunde vara (falsk) krupp. Efter ett samtal med lillans bvc sköterska förra veckan. Detta är något hon kommer få dras med dom första åren. Varenda gång hon får ett luftvägsvirus. Typ varje förkylning. Det kan bli så illa att man måste åka in till akuten. Jag känner att det var väll ändå lite onödigt att hon skulle få detta. Å andra sidan har vi nog haft det lite för bra hittills så det här är kanske vändningen. Nu har hon haft denna hosta ganska länge. Läkaren sa att den brukar gå över efter en vecka. Så jag kan inte tänka mig att det är så lång tid kvar. Hon störs av hostan i sömnen, men värre än så har det inte blivit denna gång. Men med vetskapen vad detta kan leda till. Kommer hon nog få sova i vårat rum framtida förkylningar.

Idag har vi varit på information på biblioteket. Förra veckan fick jag ett samtal från öppna förskolan. Men hon ringde i egenskap av föräldragruppen. Två grupper hade hon slagit ihop till detta möte. Jag har valt att inte gå på särskilt många träffar. Mest för att det varit så få som deltagit men även för att träffarna varit så sällan. Anledningen till att jag faktiskt gick nu var för att det var nära och för att lillan skulle få möjligheten att träffa andra barn. När jag kom dit var det... håll i hatten.... 5 andra där. 5 andra. Bara i våran grupp vet jag att det var 9 barn anmälda. Så 6 kom av 18. Förutsatt att den andra gruppen var lika stor. Det är alltså inte bara vi som tyckt att föräldragruppen inte var vad vi förväntat oss. Lillan ville sitta hos mig hela tiden. Hon ville inte alls leka med dom andra barnen. Jag vet ju att hon kan vara lite blyg i början och behöver stöd. Men under den timmen vi var där satt hon antingen i mitt knä eller på min arm. Så kan det vara ibland. Jag tror bestämt fröken behöver vistas lite mer på öppna förskolan. Annars kan inskolningen på dagis bli bökig.

På denna träff var en afrikansk kvinna med. Vi har träffats innan dom få gånger vi varit på familjeträffarna. Jättetrevlig. Ni som sett Svenska Hollywoodfruar vet att Isabell tog hål i hennes dotters öron nyligen. Ett barn som är jämngammalt lillan. Jag rös och tänkte vilken hemsk mamma hon måste vara som utsätter sin ovetande dotter för detta. Vilken traumatisk upplevelse det måste vara.
Jag nämnde detta för en vän som tyckte likadant. Hon skulle inte ens se detta avsnitt pga det. Hon sa däremot att i Afrika. Där tar dom hål i barnens öron när dom föds. En kvinna hämtar barnet. Sen rakar hon huvudet och tar hål i öronen på flickebarnen. Så får mamma tillbaka bebisen pimpad och fin. Aldrig tänkte jag och fotsatte mitt liv.
För att komma till saken hade denna afrikanska kvinnas dotter en guldring i varje öra. Tänk vad lite man vet om andras kulturer. Nu vill jag inte rättfärdiga detta på något vis. Jag tycker inte att det är okej. Men man slutar aldrig förvånas.

Blandad bildskur från Söndag och Måndag.







Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0