Nicke Borg

Jag har börjat sätta på webradion i köket när vi lagar mat och äter för att få valuta för pengarna. Jag köpte den ju för att användas (hittills har den mest stått och samlat damm). Vi köpte den mest för att slippa lyssna på bandit via laptopens kassa ljudsystem. Nu kan vi istället njuta av bandit via det något bättre ljudet på webradion. Hur som helst. När vi höll på att plocka undan middagen idag börjar en låt spelas. Åååå den här är bra, hör jag mig själv säga och kommer på mitt i meningen att det är Nicke Borgs schlager bidrag. Jag ratade det fullständigt då. Jo, det är Nicke Borg, säger älskling. Mmmm, tyckte jag - den är bättre när man slipper se honom. Faktum är att den är bra när man slipper se honom.
Jag vet inte varför jag tyckte så dåligt om den då. Eller egentligen inte dåligt, det var nog mer så att jag hade förväntat mig så mycket mer från honom. Så står han där mitt på scen exakt hur tråkig som helst och hävde ur sig en rockballad. Som i sig är rätt bra. Men föll pladask på grund av hans fullkomligt urtråkiga scenframträdande.

Jag har faktiskt upptäckt en hel del bra musik från just bandit. Dom har väldigt bra förståelse för min musiksmak. Det är också därför jag uteslutande spelar bandit på webradion. Så nu när spotify har mage att ta betalt (vilket vi förmodligen kommer ge vika för och betala så småningom) kommer bandit gå varm här hemma.

Idag har vi varit på mamma fika hos A. Hon bjöd på mintkladdkaka. Mycket gott. Lillan var inte riktigt på humör och tyckte det var så mycket trevligare att sitta och nypa i mig än leka med dom andra barnen. Så hon fick göra det tills hon tuffat till sig och vågade sitta själv på golvet med dom andra. Lika trevligt som vanligt. Vi har anmält våra lilla grupp för att testa liberos nya tunnare blöjor. Jag följde just en mail konversation mellan 3 av tjejerna. Varav en skrivit en jätte fyndig motivering (man kan vinna en årsförbrukning av liberoblöjor). Så nu sitter jag här och kliar mig kal i bakhuvudet för att försöka komma på något i närheten så fyndigt som hennes. Jag har liksom inte den talangen alls. Jag är nog sämst av alla på att hitta bra motiveringar i tävlingar. Jag lovar. Jag kommer typ sist i alla tävlingar och vinner aldrig något. Det kan ju inte bara ha med otur att göra. Det måste ju bero på mina fruktansvärt dåliga motiveringar. Jag hade en lärare när jag gick gymnasiet som var väldans duktig på att hitta på fyndiga motiveringar och hon vann grejer hela tiden.

Dom andra barnen tar sig fram eller bak på ett eller annat sätt. Alla utom lillan. För mig känns inte det som ett problem. Men jag kan ändå inte låta bli att fundera på hur mycket föräldrar i allmänhet jämför sina barn med andras. För mig får lillan utvecklas helt i sin egen takt och jag har absolut ingen brådska med varken kryp eller första steg. Tvärtom tycker jag att det är väldans trevligt att hon sitter kvar där jag lämnat henne. För så fort hon börjar krypa kommer min tid till större del gå till att jaga henne fram och tillbaka. Vilket jag gärna väntar ett tag till med. Samtidigt har jag förstått att det är väldigt vanligt att föräldrar jämför sina barn med andras och på så sätt nedvärderar barn som är mindre utvecklade som om det skulle vara någon typ av tävling. Jag tycker det känns rätt tragiskt. Att man inte kan glädjas för barnens individualitet och låta allt ske i den takt det gör istället. Bara därför får lillan gärna bli sist med att börja med allt. Bara för att jag aldrig på något sätt kommer tycka att hon är sämre. På samma sätt som jag aldrig skulle tycka att hon var bättre än någon annan om hon skulle vara före med något.

Avslutar med bilder från lillans tå snask igår. Jag misstänker att den betydligt tunnare pampers blöjan (än liberos gamla) ger henne mer rörelsefrihet och hon därför klarar av att stoppa stortån i munnen. Eller så våldade hon bara lite mer än hon brukar och det därför gick vägen.
Bilderna blev väldigt fula eftersom det var ganska mörkt och jag var tvungen att använda blixten. Därför har jag snyggat till dom lite i makeretro.




Kommentarer
Postat av: Jennie

Håller me dig Lotta, alla barn är olika och utvecklas i olika takt. de ja tycker är så underbart kul är att se dessa små liv vi har utvecklas från varje vecka då vi ses! Helt otroligt faktiskt! Ändå har man sett varandra i stort sett varje vecka i över 6-7 månader. :)

2011-05-18 @ 07:53:25
URL: http://frokenstens.blogg.se/
Postat av: Anna

Jag tycker det har sin charm att alla barn utvecklas olika på ett eller annat sätt. Skulle vara himla tråkigt om alla började med samma sak samtidigt ;) Håller med om att det för många föräldrar verkar vara som en tävling, hur deras barn utvecklas. Personligen tycker jag inte det känns viktigt alls, snarare att det ska få ta den tid det tar :)

2011-05-21 @ 08:44:01

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0