2 irriterande brev

Vi mötte brevbäraren i trappen när vi skulle ut på dagens förmiddags promenad. 2 ynka brev. Båda adresserade till mig. Ett från någon typ av bank som vill att jag ska låna pengar av dom. För typ 20:e gången. Förtryckt och färdigt. Bara skriva under och skicka in. Det åkte givetvis i papperskorgen bums. Att dom inte förstått piken när jag inte returnerat eller ringt och frågat om lån än kan jag inte begripa. Det känns hyfsat drygt att jag ska måsta ringa och be dom sluta skicka dessa irriterande brev. Jag öppnar dom varenda månad dessutom. Så jag inte slänger en faktura. Även fast jag innerst inne vet att jag aldrig lånat pengar av denna bank och det inte kan vara något annat än en ansökan. Ibland får jag färdiga ansökningar av andra banker med. Undrar om jag är med i något internt bankregister som "most likely to loan money" eller nått..... Eller så kanske jag får vända på allt och fråga om dom har lust att låna mig pengar till ett hus. Då lägger dom nog benen på ryggen och springer så fort dom kan.

Det andra brevet var från mitt fack (Unionen). Dom saknar tydligen uppgifter om min anställning. 1,5 år efter jag fick anställning hos min arbetsgivare. Hur kan dom komma på 1,5 år senare. Oj, här är det något som inte stämmer riktigt. Bäst att vi skickar ett irriterande brev. Sköts inte sånt där automatiskt? Det har det minsann gjort alla gånger jag tidigare bytt jobb och ja det är några gånger i mitt arbetsamma liv som facklig medlem. Jag vill inte minnas att jag någonsin fått ett brev utskickat som jag själv ska fylla i och skicka tillbaka. Extra krångligt är det ju nu eftersom jag inte jobbar. Det betyder att jag måste in på jobbet där jag är osäker om vi ens har en facklig representant kvar. Är lur på att han hunnit sluta och vet inte om dom utsett någon ny. Det hela kommer förmodligen ändå sluta med att jag måste vidarebefodra brevet till löneavdelningen (i Stockholm) för i fyllnad. Jag har rätt dålig koll på sånt. Slutsats - det kommer bli förbannat drygt. Jag har därför beslutat att slå facket en signal imorgon och fråga vad fan jag betalar dom för om dom inte kan sköta dessa enkla saker själv? Det samtalet kommer garanterat sluta med att jag måste fylla i skiten själv ändå.

Bör noteras att det inte är tvär lätt att gå ur facket när man vill det heller. Älskling bestämde sig för att göra det eftersom hans fackavgift var skyhög. Han jobbar på ett väldigt litet företag där allt ändå sköts internt och tyckte inte han hade någon nytta av facket och valde därför att lämna det. Då visade det sig att dom hade 4 månaders uppsägningstid. 4 månader! Hur kan ett fack ha uppsägningstid. Det är ju absurt! Vill man sluta ska man väll för sjutton få göra det direkt. Nä, icket, han fick gladeligen punga ut 4 månader till innan han blev utskriven. Det var en pärs bara det. Han sa upp medlemskapet men blev inte uppsagd. Han fick ringa fram och tillbaka säkert 5 gånger innan någon fattade att han faktiskt inte var medlem längre och hade betalat en avgift för mycket. Jag tycker det är under all kritik att ett seriöst fackförbund kan bete sig på det viset. Just nu har jag inte så höga förhoppningar över kompetensen på mitt eget fackförbund heller.

Idag har vi varit på mamma fika hos J. Hon har lyxen att få bo i ett jättefint hus (eftersom dom varit aktiva och faktiskt köpte ett). Därför har dom en ganska stor baksida. Idag har det varit underbart väder. Även om det blåste mycket kallare än igår. Hon hade därför dukat för oss ute på baksidan. Med 4 fleecefiltar strategiskt placerade i skuggan nedanför och två stora lådor med leksaker på så barnen kunde röja runt bäst dom ville. För lillan blir det mest röja där hon sitter. Eftersom hon inte tar sig någon stans. Men lika glad var hon för det. Det var lika trevligt som vanligt. Sugen blev jag att hänga med på öppna på torsdag med. Men vet att det skulle rucka på alla rutiner vi hunnit få oss och inser rätt snabbt att det inte är en så bra idé trots allt. Ska dock suga på den en stund till så jag är helt hundra säker.
Kameran fick jag inte med mig (till mitt försvar har faktiskt syrran lånat den). Men J knäppte massor med bilder och jag misstänker att dom kommer infinna sig på min mail senare ikväll eller imorgon. Bjuder därför på bilder då istället.

Därför får det bli en bild från helgen ute i P´s stuga. Föreställande mig och lillan. Härliga vår!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0