Mammafika

Jag tror jag tidigare nämnt att jag skulle ställa klockan på 10 varje dag för att inte sova bort hela förmiddagen. Det struntade vi i idag och vaknade därför 10 i 11 lite lagomt stressad. Mammagänget skulle komma runt 13 och en kompis till älskling hade tänkt komma vid 12. Älsklings kompis sköt fram daten till imorgon istället vilket gjorde att jag hade lite mer tid på mig att göra klart allt innan alla började komma. Just efter frukost tittade syrran och lilleman in. Hon ville kika på dop bilderna. Jag hade dessutom lovat henne att bränna ut en skiva på dom. Det glömde jag så fort vi la på efter vi pratat om det igår kväll. Så hon fick inte med sig några bilder hem. Jag ska fixa det ikväll. Tror jag ska sätta mig ner och säkerhetskopiera lite andra bilder när jag ändå är igång.
Älskling rymde fältet innan alla mammor och barn kommit. Vi pratade och fikade och tappade helt bort tiden. Det var väldigt trevligt och trots allt är ju ändå det huvudsaken. Det är faktiskt jättekul att vi är ett gäng som träffas några gånger i veckan. Både för barnen men även för mitt eget sociala behov (har jag konstaterat lite smått egoistiskt). Tack allihopa för en jättefin dag :D

När alla tackat för sig ställde jag mig och gjorde middag. Jag ska ju som sagt följa billiga veckan matlistan och idag blev det stekt ris med ägg, tonfisk och sweet chili. Jag är inte så mycket för stark mat och det skulle vara 2 tsk sambal oelek i detta recept. Jag tog ½ tsk istället och det blev alldeles lagom. Dessutom struntade jag i vitkålen - maxi hade bara hela kolhuvuden och jag gör aldrig av med ens en halv så då fick det vara. Jag är inte särskillt förtjust i kol heller för den delen. Sweet chilin orkade jag inte ta fram. Men det blev ändå jättegott. Det är riktigt kul att testa nya recept varje dag. Det här är absolut inget jag skulle kommit på själv i min egenhet. Då blir det mest det jag kan och vet är gott. Det blev över till 3 matlådor vilket innebär att jag inte behöver laga någon mat imorgon. Det är alltid lika skönt.
Jag fick snabbäta i vardagsrummet med lillan. Hon var inte sugen att sitta där själv medan jag åt. Jag är fortfarande dålig i ryggen och vill inte bära henne i onödan så istället för att säpa henne fram och tillbaka till köket åt jag i vardagsrummet. Vad spelar det för roll när jag ändå äter själv :) Det är nog första gången jag gjort det här. Jag måste erkänna att det kändes konstigt. Jag har för vana att alltid äta i köket. Fika kan man göra i soffan - äta gör man vid matbordet punkt. Men så enkelt är det inte när man har en liten som börjar få humör. Då är det bara att rätta sig efter henne och se glad ut.

Efter jag ätit upptäckte jag att lillan var lite blöt i rumpan - skit nu har blöjan läckt. Mycket riktigt, så det var bara att tappa upp ett bad. Hon tycker att det är fantastiskt kul att bada. Hon sprattlar för allt hon är värd vilket resulterar i att man blir väldigt blöt. Det är charmigt men smått opraktiskt. Senaste gångerna är det älskling som badat henne - så jag har inte riktigt fått kläm på hennes plaskande. Det går nog till sig bara jag övar några gånger till. Än så länge plaskar hon mest med benen, jag misstänker att det blir värre då hon kan sitta själv och upptäcker att man kan plaska med händerna med :) Vi fick även tillfälle att inviga den jättemysiga tummen handuken hon fick i doppresent.

Nu ska hundar födas och lillan roas. Däremellan ska jag försöka bränna lite bilder - får se hur det går... Lillan har sovit ungefär en halvtimme på hela dagen. Så det här kommer nog bli en lång kväll....

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0