Utlandsvärme

Fantastiskt viken värme vi har fått. Synd bara att den snart är förbi. Söndagen verkar smhi och yr vara lite oense om. Antingen blir det lite regn eller också inte. Sen verkar det kunna bli allt mellan 18 - 23 grader. Helt okej för visso om vi inte vore så bortskämda med ren utlandsvärme redan. Veckan som kommer däremot, ser ut att komma med både regn och kyla. Regnet behövs nog. Kylan med. För att uppskatta värmen när den väl kommer tillbaka.

Igår morse var det 23 grader varmt och sol när vi klev upp strax efter 8. 23 grader 8 på morgonen. Det bådar för en riktigt varm dag, tänkte jag förtjust.
Dagen innan hade syrran nämnt att dom skulle till bölesholmarna med A och W. Dels för att rasta småpojkarna men också för att få sig lite sol. Jag var inte sen på att bjuda med mig själv och familj. När älskling jobbar em är han som bekant ledig på fredagar. Denna fredag var lite extra lyxig med tanke på det helt underbara vädret.
Vi var sist dit som vanligt. Det fläktade i stort sett inget och temperaturen hade stigit till 29 grader i skuggan. Det var nästan så varmt att jag skulle kunna tänka mig att bada. Bör tilläggas att jag utan tvekan är den överlägset största badkrukan i hela Europa. Jag hatar att bada om vattnet är för kallt. Utomlands kan jag bada - mest i polar - men även i havet om det är varmt nog. I Sverige badar jag i stort sett aldrig. Så att jag ens tänker tanken bad är rätt stort. Nu var det ändå på tok för kallt i vattnet. Jag gick faktiskt ända ner till strandkanten och doppade fötterna lite försiktigt. Men vände illa kvickt och återvände till min solstol på tryggt avstånd.






Dagen, eller mest vädret till ära hade vi bestämt oss för att grilla. Syrran har en stående inbjudan men ju fler desto roligare tänkte vi. Älskling hade redan bjudit P och jag passade på att bjuda A och W.

Både jag och älskling kände oss helt färdiga på väg hem från beachen och hade nog behövt en längre siesta för att orka kvällen. Som bjöd på grillning och tvätt. Härlig kombination måste jag säga. Att tvätta efter en heldag ute är inte att rekommendera kan jag tillägga. Fy vad jobbigt det var att gå ner och hämta upp den sista tvätten.
Nu blev det ingen siesta. Älskling la sig att vila direkt vi kommit hem från affären och fick väll ligga så i ungefär 10 min innan P stod utanför balkongen.
Jag löste det genom att aldrig sätta mig ner. Jag förberedde rabarberpaj (med för lite rabarber så jag drygade ut den med lite äpplen. Det funkade även om jag gärna hade haft lite mer rabarber i). Receptet var väldigt smidigt och enkelt, utan klet och kladd, det hittar ni HÄR.
Jag gjorde även klyftpotatis i mängder och en härlig sommarsallad.
Alla ville helst äta ute. Vi har dessutom en jättefin grillplats utanför porten med stora bänkar. Som dessvärre var upptagna. Självklart var det inte bara vi som kommit på den briljanta idén att äta ute. Så jag dukade inne och kliade mig länge i bakhuvudet för att komma underfund med hur alla skulle rymmas. Just när maten började vara klar var även sällskapet som belamrat bänkarna det. Så vi tog dom snabbt som ögat och lastade ut allt istället. Det är bäst att passa på när det är så varmt och behagligt att man vill sitta ute och äta. Eller framför allt inte blåser så in i helvetes.
Riktigt trevligt hade vi. Det hoppas jag vi gör om fler gånger. Men då har jag tänkt vila innan.





När alla farit hem och disken var bortgjord (vi har diskmaskin så det var inte riktigt lika illa som det låter). Då vi landade i soffan. Kände jag mig sjukt knäckt. Jag hade redan då vacklat omkring här hemma som en zombie ett bra tag. Då kan man ju tycka att jag borde sova som ett barn. Att jag helt utslut skulle däcka i sängen och inte vakna förrän sent dagen efter. Tro fan att det blev tvärt om. Jag hade grova problem att somna. När jag väl gjorde det vaknade jag hela tiden av olika skäl. För varmt, för kallt, mardröm, lillan behöver tutten, mardröm, lillan bajsar, för varmt. Lite så.

Efter en så jävlig natt var jag snäppet tröttare när jag vaknade än när jag gick och la mig. Det kändes väll sådär. Ätt vi dessutom hade lovat mamma att hjälpa henne olja in friggeboden i stugan idag gjorde inte direkt saken bättre. Med vetskapen att det nog ändå skulle bli ett rätt slappt besök kändes det lite bättre. Termometern visade 29 stadiga grader. Efter en resorb och lite frukost började jag känna mig som människa igen. Om än trött. Då kändes det faktiskt skönt att få fly ut till havet i hopp om lite svalare vindar där.

Vi for efter lillans lunch. I dagarna har vi börjat fasa in mat från 8 månader. För den smakar tydligen väldans olika 6 månaders maten som heter samma sak. Därför har vi blandat ungefär hälften, hälften (av 6 och 8 månaders maten) och det fungerar rätt bra. Så förhoppningsvis dröjer det inte allt för länge tills hon äter 8 månaders maten.

Passaten står fortfarande. Vi har inte direkt prioriterat den nu när vädret varit så fantastiskt. Så vi packade ihop hela familjen i saaben (utan AC).
För att säkert veta att lillan inte svettades ihjäl där bak så gjorde jag henne sällskap. Än har jag inte vant mig med att sitta bak när ingen sitter fram (som passagerare). Det känns skumt. Lika bra att jag vänjer mig. Semesterresan vi ska göra i sommar kommer bjuda på många långa härliga timmar i bilen. Då kommer jag och älskling få turas om att roa lilla söt i baksätet. Det kan gå riktigt bra. Det kan också gå riktigt dåligt. Det får framtiden utvisa.

Vid havet var det lite svalare. I solen kändes ingen större skillnad. Men i skuggan var det snäppet svalare. Vilket var skönt. Jag klagar absolut inte på värmen. Men när det är tryckande varmt och luften står helt stilla kan det var skönt att få svalka av sig lite i skuggan.
Mamma och A hade redan oljat in 2 väggar när vi kom. Så en vägg hjälpte vi till med. Eller jag hjälpte inte till särskilt mycket alls. En bräda kan jag skryta med. Jag hoppas att älskling fick lite mer gjort. Lillan vaknade (o)lägligt nog just när jag behövdes. Så mitt jobb blev att underhålla henne.
Jag tror min hjärna har tagit semester. För det känns som jag glömde mer än jag kom ihåg. Jag hade inga leksaker att roa lillan med, jag glömde tom hennes middag.

Är huvudet dumt får kroppen lida. Mamma fick agera barnvakt (för första gången någonsin) så jag och älskling kunde åka till affären och handla middag åt lillan. Nyttigt för mig faktiskt. Det kändes helt otroligt tomt att åka iväg utan henne. Vi har ju aldrig lämnat bort henne innan. Det gick bara bra och hon sov så sött när vi kom tillbaka. Det kändes tryggt.

Hennes badbalja fick vi med oss iaf. Så hon har fått premiärbada ute idag. Jag tycker att det är väldans svårt att veta hur man ska klä dom små i denna värme. Än har hon inte bränt sig så jag måste ju ha lyckats ganska bra ändå.

Någon som provat UV-dräkt? Jag tar tacksamt emot råd angående dom. Jag har funderat på att köpa en till lillan men vet inte om den alls kommer till användning. Idag fick hon sitta med en t-shirt som skydd för mage och rygg från solen. Jag misstänker att hon inte kommer bada särskilt mycket i havet. När hon badar i pool och balja ute kommer jag vara noga med att hålla henne i skuggan. Lite sol mår dom ju faktiskt bara bra av. Den ger ju trots allt bra med D-vitamin. UV-dräkten används väll mest eller bara när dom badar? Det känns som den blir kall och slibbig efteråt och bör tas av. Om så är fallet vet jag inte alls hur jag ska göra... Jag tror inte heller att hon har några större ambitioner att börja krypa i sommar. Så hon på det sättet kan hålla värmen i skruden. Nu ska man aldrig säga aldrig, men hon är inte ens i närheten nu.
Ska jag köpa en måste jag nog göra det omgående. Annars är det stor chans att dom försvinner. HM tex börjar få in höst kläder efter midsommar. Som sagt jag är tacksam för alla tips och råd och tankar angående detta :) Hjälp mig.

Lite bilder från dagen.










Om någon faktiskt orkat läsa ända hit avsuta jag med en bild på lillans sötaste morgonfrilla som bonus.



Kommentarer
Postat av: Anna

Jag köpte en UV- dräkt till M men än så länge har jag mest använt t-shirt och shorts på henne. De ska ju hur som inte vara i direkt sol så då tror jag vanliga kläder funkar minst lika bra faktiskt. Kanske blir annat när de börjar gå och röra sig snabbare...:)

2011-06-11 @ 23:06:46

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0