Solskydd och myggmedel

Vilket underbart väder vi haft idag. 26 grader i skuggan är helt fantastiskt. Jag njuter för fullt. Normalt brukar jag ha balkongdörren öppen för att vädra och släppa in lite svalare luft. Idag har den fått vara stängd eftersom det varit varmare ute än inne. Varför åka utomlands när utlandsvärmen kommit hit :) Det bästa med allt är att värmen fortsätter helgen ut. Om man nu kan lita på det. Bäst väder visar yr, smhi är inte fullt lika givmilda med temperaturerna. Vilket som är jag verkligen glad över lite högsommarvärme. Älskling jobbar dessutom em i veckan. Vilket innebär att vi har hela dagarna tillsammans. Det är en ren lyx i sig bara det.

Igår bytte jag till min senast inköpta väska. Det var ett par månader sedan jag beställde den från HM. Kan hända att den finns kvar i någon butik. På nätet fanns bara en grön variant. Jag är super nöjd med den. Dels är den ju väldans fin. Men sen också mycket funktionell. Jag gillar inte skötväskor. Jag tycker dom är fula. Även dom som ska vara finare. Jag vill inte betala en massa pengar för en väska jag ändå bara kommer att använda som just skötväska. Därför köpte vi den billigaste som fanns på Ikea för att älskling ska ha något att lasta allt i när han ska vara pappaledig (vilket inte är allt för långt bort nu). Jag har istället koncentrerat mig på att köpa väskor som är så pass stora att dom rymmer allt jag behöver. Den här gör det och lite till. Det gillar jag verkligen. Att den dessutom både har handtag och axelrem är ett extra plus. Det gör den så mycket lättare att bära tillsammans med en livlig liten i famnen. Framför allt är den mycket snyggare än någon skötväska jag hittills sett. Billig var den dessutom. Kan det bli bättre?


 

Den här dagen har vi inte gjort mycket. Eller egentligen har vi nog det. Lite fast mycket typ. Vi började med en promenad till Tegs centrum för att införskaffa solskydd och myggmedel. Jag vet att små barn inte ska vistas i solen alls. Men någon gång under denna sommar kommer det nog hända att lillan kommer vistas i solen en liten stund. Jag vill då ha möjligheten att smörja in henne. Självklart valde jag den variant som bara lägger sig ovanpå huden. Dom får ju inte rekommendera något till barn under 1 år. Men det är den man ska ha om man ändå vill smörja dom små.

 

Vi gick även förbi öppna. Våran bvc sköterska tipsade nämligen om ett myggmedel som ska gå att använda på små barn. Det ska vara helt naturlig och ofarlig. För er som var med på baby massagen är det samma företag som tillverkar oljan vi använde där som även tillverkar myggmedlet. Det känns betryggande. Vanliga myggmedel man annars använder ex, mygga är tydligen ganska giftiga och bör användas med stor försiktighet. Det känns inte som något jag vill ha nära lilla klåfingriga fröken.

 

Inger som jobbar på öppna säljer detta myggmedel. 80 kr för 60ml. Med praktisk roll on för lätt applicering. Ett klipp enligt mig. Det står på förpackningen att det rekommenderas från 1 år. Men jag tror faktiskt att dom inte får rekommendera något till barn under 1 år. Så jag kommer använda det på lillan ändå. Men med måtta givetvis. Annars begriper jag inte varför våran bvc sköterska skulle rekommendera mig att använda det på henne. Om hon på något sätt trodde att lillan kunde ta skada av det.

 

Jag passade också på att hämta ut mina böcker som legat på ok och väntat några dagar. Adlibris har nu en kampanj 3 pocket för 99 kr. Vilket är väldigt billigt. Jag köper rätt mycket böcker. Dels för att jag tycker det är kul att ha. Dels läser jag i omgångar. När suget faller på vill jag ha några att välja mellan. Hos adlibris har dom även ett fraktfritt leveransalternativ. Vilket jag tycker är jätte bra. Det verkar vara dom senaste böckerna dessutom. HÄR hittar du kampanjen.

 

Därefter har vi slappat lite på gräsmattan utanför huset. Tokvarmt och skönt. Lite för varmt tyckte nog lillan. Det var okej att sitta på en filt i skuggan ett tag. Men blev långtråkigt rätt fort. Helst ville hon undersöka gräset. Gärna med munnen. Det ville inte vi. Vattenflaskan var näst bäst, men det resulterade i att hon blötte ner sig rätt mycket. Efter försök med kall välling och roa liten på andra sätt insåg vi att det nog var lika bra att gå in.

Det gjorde vi en liten stund för att sedan packa ihop oss i stans varmaste bil. Passaten står fortfarande där den står. Vi köpte den för att ha ac i bilen när det blev som varmast. Slippa köra i drag med rutorna nere. Så vad gör vi? Vi sitter och kör Saaben utan ac i drag med rutorna nere i 26 plusgrader. Lagen om allts jävlighet, eller??

 

Vi tog en tripp till obs och HM för att i panik köpa tunnare byxor till lillan. Hon har nästan inga som är tunna nog i denna värme. Jag vill inte använda allt för korta byxor heller då jag ändå anser att kläder är bästa skyddet mot solen. Med det sagt vill jag inte att mitt stackars barn ska svettas bort i allt för tjocka och klumpiga kläder heller. Utan försöker ta det som känns tunnast och svalast. Vilket är förbaskat svårt när nästan inget känns tunt och svalt. Så nu är hon 3 shorts och 2 leggings rikare. Vi är ännu lite fattigare. Men förhoppningsvis behöver hon inte svettas allt för mycket dom kommande dagarna.

 

Kvällen har varit grinig och gnällig. Egentligen hela dagen. Jag vet inte om det är tänderna som fortfarande bråkas med henne eller värmen som stör. Men jag hoppas det går över fort. Sömnen idag har varit helt åt skogen. En halvtimme på fm och i bästa fall 45 min på em är på tok för lite. Kan vara det som satt ribban också. Blir det lika varmt imorgon tror jag faktiskt jag ger mig på att söva henne inne istället. I hopp om bättre sömn och förhoppningsvis humör.


Kommentarer
Postat av: jenny O

Satsar på värmen. Plutt här sov 30+20 minuter idag. Vad gör man? Nu e klockan 23,30 och det är 25 grader på balkongen! Njuter!

2011-06-08 @ 23:29:30
Postat av: Malin & Prinsessan

Hhihi, när hon vägde ännu mera :) 8420 gram :) Så hon ligger i övre delen av kurvan men följer ändå sin egen kurva fint :)



Kram på dig!

2011-06-09 @ 12:42:51
URL: http://malinkarlstrand.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0