Bästa laxen

Jaha, jag hade tänkt mig en tidig kväll ikväll. Lillan tyckte det var lagom att vakna klockan 6 i morse igen. Det är nog den största nackdelen med solen. Hon förstår inte att det fortfarande är natt. Är det ljust är det morgon. Så de så. Jag fick snällt kravla mig upp och tillgodose frökens behov. Lite tröttare än vanligt. Det kändes som påsarna under ögonen växte ner till mina knän sådär på ett kick. En sovmorgon skulle sitta fint just nu. Men jag har på känn att det kommer bli allt annat än det imorgon om vädret håller i sig. Ändå sitter jag här och lallar. Fast jag egentligen borde ligga i sängen och räkna får. För att väga upp en eventuell övertidig morgon.

Idag har vi hälsat på min pappa. Han var vänlig och hjälpte oss koppla in den nya stereon vi köpt till bilen. Både jag och älskling är förhållandevis otekniska (läs fullständigt okunniga). Min pappa är rätt duktig på det mesta. Så vi kände att det var lika bra att be om hjälp istället för att försöka själva och inte lyckas så bra. För att undvika onödig frustration. Det gick snabbt och smidigt. Vi fick kaffe och bullar på köpet. Inte alls dumt. Han fixade tom så radion numera fungerar. Det gjorde den inte tidigare. Vi är evigt tacksamma. Min pappa kan han :)



För er matintresserade har jag ett kanon recept på philadelphia lax. Jag tog tom en bild på mästerverket för att visa hur gott det ser ut om någon skulle tvivla. Super enkelt och fantastiskt gott.

 

Pass upp här kommer receptet.

4 laxfiler

1 frp philadelphiaost valfri smak

1 frp grädde

Sätt ugnen på 175 grader. Smörj vald ugnsform. Bred på ett tjockt lager ost på varje filé (ungefär hälften av paketet ska gå åt). Stick in en termometer i den sista. Sätt in i ugnen och vänta tills tempen kommit upp till dryga 50 grader. Blanda det som är över av osten med grädden och häll över det. Ställ sedan in allt i ugnen igen. Vänta tills tempen gått upp till ca 60 grader. Ta ut och njut.

Serveras med fördel tillsammans med potatis och sallad.


Lillan gillar smörgåsrån.  En hel del. Det fungerar som utmärkt distraktion när fröken är lite grinig. Särskilt när hon får sitta och plocka i det själv. Mycket spännande.




Vi har även varit på biltema och en sväng på stan idag. Lillan fick ett strandkit (som hon säkert inte kommer ha någon nytta av alls i år annat än att bita i, men nästa år då jävlar) jag fick mig mina efterlängtade glajjor (nu vill jag ha ett par i varje färg). Älskling fick en mjukglass, men han var lika glad för det.

 

Avslutar med en allvarlig liten och busiga små (som snart ska på sommarkollo) Svårt att tro att gubben snart blir 10.

 

 


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0