Husdrömmar



När man börjar komma upp i våran ålder är det rätt vanligt att hus finns med i bilden. Vi har pratat några gånger om att det skulle var trevligt med något eget men har inte kommit så långt att vi varit och tittat på något än. Många av dom vi känner har hus och idag var vi iväg till Obbola för att titta på Danne och Tinas nyköpta hus. Visst  det är lite att göra, tapetsera och måla men gud så mysigt. Det går att göra hur fint som helst. Dom hade jätte stor altan på baksidan och rätt stor gräsmatta. Bara en sån sak som att kunna parkera precis utanför dörren är ju lyx för oss. Det ska bli jätte spännande att se hur det blir när dom fått upp alla tapeter på väggarna.
Jag kunde inte låta bli att gå in en stund på hemnet och kolla vad som finns när vi kom hem. Det skulle ju vara bra för alla med hus. Hundarna skulle få springa ut och in som dom ville, lillan med :P Bara veta att man äger huset och kan göra vad man vill med det är ju guld. Tyvärr är min smärtgräns på vad det får kosta väldigt låg eftersom jag inte vill att boendet ska äta upp alla överskottspengar. Jag har börjat väga fördelen med att bo i lägenhet mot hus. Bor vi i lägenhet så kan vi förmodligen spara så vi har råd med en riktigt bra semester varje år (oavsett om vi väljer att åka utomlands eller semestra i Sverige). Det kommer vi förmodligen inte kunna göra om vi köper hus. Då har vi däremot lyxen med egen tomt egen baksida, eget allt där man kan göra som man vill istället. Här har vi ju en hel del grannar vi måste tänka på hela tiden. Nu drar man inte på stereon på högsta volym ändå när man har en liten - inte när man har hundar heller för den delen. Men det skulle vara skönt att kunna om vi ville. Vi har en granne som är gammal och halvdöv som jag misstänker ser på tv på högsta volym. För jag kan höra vilken kanal som är på när jag ligger i vårat sovrum. Vi måste ha en barnfamilj över oss med för spring hörs från tidigt på morgonen till kvällen.
Egen ingång är något jag alltid föredragit då jag har hundar som kan skälla om det lever om ovanligt mycket i trapphuset eller när posten kommer.
Däremot vet jag att det inte är lönt att vi köper något renoverings projekt eftersom varken jag eller älskling är särskilt händiga. Vi är dessutom den typen som blir väldigt frustrerade när det inte går som vi tänkt på en gång. Det är en rätt dålig kombination när det kommer till renovering. Vi skulle sluta som perfekta kandidater till arga snickaren. Därför lär det dröja innan det blir något husköp för våran de. Det största projektet i det hus vi i så fall köper måste vara tapetsering eller golvläggning. Det innebär att toaletter och kök måste vara fräscha. Ett hus som ser ut på det viset och som säljs för under 1,5 miljoner finns inte. Jag har hört länge att bo bubblan kommer att spricka men än har den inte gjort det och som utvecklingen har sett ut på priser i den har staden så misstänker jag att den inte kommer göra det på ett bra tag till. Dessutom vet jag inte hur lånesituationen ser ut heller det är ju rätt mycket att tänka på där med.
Så jag får nog fortsätta drömma om vårat hus några år till och hoppas att situationen ser annorlunda ut då.
För stunden får jag nöja mig med att inreda våran lägenhet istället. Jag har blivit tvärless på kuddarna vi har i soffan som inte matchar särskilt bra. Bullmamman som jag har blivit tänkte att jag ska sy nya överdrag till alla kuddar. Det kommer bli spännande att se hur det kommer att gå eftersom jag och min symaskin inte kommer bra överens. Så nu ska jag sätta mig och börja leta lämpligt tyg på nätet.

Först ska jag ta och bada och massera min väldigt trötta dotter innan hon hinner somna.

Bye for now.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0